Android zagarnął już 88%, iOS 12% rynku systemów mobilnych. Tylko te systemy jeszcze się liczą.

Mobile apps

Strategy Analytics, globalna firma analityczna, 2 listopada 2016, opublikowała raport wykorzystania systemów mobilnych. W skali globalnej Android obstawia 87,5% rynku. W przypadku systemu iOS jest to 12.1%. Na pozostałe systemy pozostaje raptem 0,3%. Co nam to mówi? Urządzenie z iOS ma co dziesiąty użytkownik. Można powiedzieć, że niewiele, aczkolwiek w skali i tak nadal jest to ogromna liczba. Zapotrzebowanie na aplikacje iOS nie spada. Możemy wnioskować, że użytkownicy urządzeń z iOS częściej korzystają z aplikacji niż w przypadku użytkowników Androida.

Producenci urządzeń z Android zacierają ręce, aczkolwiek liczą się tylko najwięksi. 88% rynku nie przekłada się niestety liniowo na wykorzystanie aplikacji. Duża część użytkowników korzysta z telefonu z Androidem do rozmów, SMSów i Internetu, czyli do tego, do czego używali wcześniejszych urządzeń z Symbianem itp. systemami. Kupują proste, budżetowe modele. Ich głównym kryterium to niska cena. Dlatego też te 88% ma się nijak do zarobków producentów urządzeń. Apple ze swoimi 12% zarabia znacznie lepiej niż wszyscy producenci smartfonów z Android razem wzięci. Do tego ma ogromne przychody z aplikacji na iOS.

A co z pozostałymi?

A co z pozostałymi systemami? Pozostaje dla nich raptem 0,3%. Najpopularniejszy wśród nich to Windows Phone. Co mówi to nam, deweloperom aplikacji czy też naszym klientom, którzy inwestują w tworzenie aplikacji mobilnych? Kompletnie nie ma sensu inwestowanie w trzecią najpopularniejsza platformę, czyli Windows Phone. Jest to kompletnie nierentowne. W Polsce WP jeszcze jakoś się trzyma, ponieważ operatorzy mobilny „wciskali” na siłę wszystkim użytkownik telefony z tym systemem. Niestety niewielu z nich korzysta z aplikacji. Jedyny sensowny przypadek to firma, która swoim pracownikom zakupiła sprzęt z WP. Tam tworzenie aplikacji na WP ma sens. Aczkolwiek z perspektywy czasu jest to ślepa uliczka, ponieważ wsparcia dla WP nie będzie.

Taki układ sił sugeruje jeszcze jedną sytuację – hybrydowe rozwiązania. Ogromną zaletą takich frameworków jest pisanie kodu raz (plus czas na przystosowanie do różnych systemów), a uzyskanie aplikacji na wiele systemów. Natomiast jeśli zostają nam praktycznie 2 systemy, to czy jest sens inwestować w hybrydy? Mają one też niemało minusów. Czas pokaże jak zareaguje rynek. Zobaczymy czy Pixel nie zaburzy przypadkiem sił na rynku urządzeń z Android.

Źródło: www.strategyanalytics.com